lördag 30 december 2017

Kilimanjaro del 1

Nu är vi tillbaka på vårt hotell Mountain Inn efter att ha bestigit Kilimanjaros topp via Rongai route. Det bästa med att vara tillbaka i civilisationen var att äntligen få duscha! Kan ju inte påstå att vi luktat rosor precis... Och ja, varsin kall öl satt också ganska fint!
Vi började vandringen den 25 december, juldagen alltså. Här firar de jul den 25 så det kändes lite i våra hjärtan att vårt gäng med guider och bärare skulle fira jul med oss istället för sina familjer.

Vårt crew bestod av:
Baraka - Porter
Bryson - Guide

25 december: Mountain Inn - Simba Camp
Klockan ringde tidigt på juldagen då vi skulle vara redo för att packa vårt bagage på bilen klockan åtta på morgonen. Efter frukost bar vi iväg våra våra saker till receptionen där vi fick låsa in allt vi inte behövde ha med oss, resten hade vi packat i varsin stor dry bag som våra porters skulle bära mellan våra camper. Våra dry bags fick max väga 15 kg styck då det är begränsning för vad porters får bära. Vi hade också varsin dagryggsäck med det nödvändigaste för dagen, så som regnkläder, kamera och vatten.

När allt var lastat på bilen var det bara att hoppa in och så åkte vi mot Marangu gate för registrering av oss och vår tur. Färden dit tog ca 2h, hastighetsbegränsningarna här i Tanzania är rätt låga så även om sträckorna är korta så tar det lång tid att transportera sig. Efter registrering och upphämtning av vår assisterande guide Bryson som bor i Marangu så styrde vi färden mot startpunkten för Rongai route, det vill säga Nalemuru gate. Där åt vi vår lunchbox innan vi började vår första vandringsdag med siktet inställt på Simba camp, dit tog det oss ca 3 timmar.

Vi gick genom tallskog som odlades för att göra tändstickor och askar, samt åkrar där det bland annat odlades potatis i mängder. Tallskogen växer så fort så att den kan avverkas vart femte år! I och med att det är en nationalpark så får inga permanenta hus finnas så alla som bor där och sköter om åkrar och skog bor i små skjul istället.

När vi kom fram till campen så hade våra porters satt upp vårt tält, guidernas tält, kökstältet, vårt mattält samt deras sovtält. De hade ställt fram kaffe, te och varm choklad. Efter nån timme fick vi middag, alla kvällar började med någon form av soppa följt av något mer matigt. När vi ätit färdigt så var det bara att borsta tänderna och krypa in i tältet, väckning kl06 morgonen därpå!