onsdag 3 januari 2018

Kilimanjaro del 2

26 December: Simba Camp - Kikelelwa Camp

Vi blev väckta av Ayubu, vår "servitör", kl06 då han kom med kaffe och te till oss i tältet. När vi vaknat till lite gick vi till vårt mattält och åt frukost - gröt, ägg och bröd. Efter frukost packade vi ihop våra saker i tältet så att bärarna kunde ta dem och sedan gick vi tillsammans med våra guider mot Kikelelwa camp. Simba Camp ligger på 2600 meter och Kikelelwa ligger på 3600 meter så dagens etapp var 1000 höjdmetrar och själva distansen ca 16 km, det kändes kan jag lova! Vi började vandringen kl07.30 och var framme i campen kl16.

Brison och Josephine

Vandringspaus på denna långa dagsvandring

Tröttmössan HompisKompis!

Dessa bärare, vilka hjältar

Efter lunchpausen fick jag galet ont i magen och började må illa, troligtvis en kombination av höjden och att jag åt lite för fort. Det gick som tur var över efter en stund! Anton var hängig hela dagen men blev piggare framåt kvällen.

När vi kom fram till Kikelelwa Camp så var det fler vandrare än i Simba Camp och det visade sig att de flesta gjorde sjudagarsturen (vi gjorde sexdagarsturen) och de sov då en natt i en camp mellan dessa två. Det såg ut som att det skulle bli regn men vi klarade oss!

Fix i tältet innan mörkret infaller

Toppen Mawenzi

Vår kock Baraka och vår ena bärare Abraham

Tre av våra bärare och vår ena guide Jonas i bärarnas sovtält

Middagsdags!

27 December: Kikelelwa Camp - Mawenzi Tarn Hut

Vi blev som vanligt väckta klockan 06 för ihoppackning och frukost. Idag var det en ganska kort sträcka att gå, 5 km vilket beräknades ta ca 3-4 timmar. Vi skulle gå från 3600 meter till 4315 meter.

Innan vi skulle äta frukost började Anton må illa och kräktes. Efter lite frukost så kände han sig bättre och resten av dagen gick ganska bra.  Höjden började vid det här laget att kännas ganska mycket då huvudet kändes tungt och tröttheten av att gå uppför kändes mer än vad den brukar. När vi kom fram till vårt camp så hade de redan satt upp vårt tält så det var bara för oss att fixa i ordning inför natten och sen vila lite innan vi fick lunch. Den här dagen fick vi soppa i vanlig ordning följt av kyckling och pommes frites. Alltså lyckan när man känner sig lite trött och osugen på typ all mat! Så gott.

Fantastisk morgon!

Frukost efter lite illamående på morgonen

Kan ju erkänna att man inte var speciellt fokuserad på hur man såg ut så länge som det var praktiskt. Typ som buff under keps - praktiskt men kanske inte min snyggaste outfit :)

Vyerna. Kärlek på dem alltså!

Vår guide Jonas och Anton

Toppen på berget!

Mawenzi - vid foten av denna topp hade vi vår tredje camp
Efter lunchen gick vi en acklimatiseringstur vilket betydde att vi gick upp ca 250-300 meter för natt sedan gå ner igen. Walk high - Sleep low brukar man säga för att underlätta acklimtisering men i och med att vår tur sakta men säkert bara går uppför så är det bra att göra en sån här tur om tid finns på eftermiddagen. När vi kom upp till toppen på acklimatiseringsturen var det helt magisk utsikt ända bort till vårt Base Camp som vi skulle gå till dagen efter och även till toppen av berget såklart! Båda blev lite taggade men vi kände också att det är tamejtusan jäkligt högt. När vi knallat ner till campen igen började Josephine att nå dåligt med huvudvärk och lite illamående. Det blev lite bättre efter middagen och en huvudvärkstablett. Solen hade skinit på oss hela dagen vilket även det förmodligen var ytterligare en orsak för skicket på oss idag.

Lite chill vid vårt tält i solen

Utsikten ner mot vår camp Mawenzi Tarn Hut från toppen av vår acklimatiseringstur