lördag 16 december 2017

Äntligen framme i Kenya!

Klockan ringde tidigt natten till fredag, redan klockan 02 för min del. Vår Door go gate chaufför var tidig så han hämtade oss redan kl 02.20. Första biten gick bra till Paris, vi var till och med före schemat och humöret var på topp. Vi passade på att gå på toa när vi landat och när jag kommer ut från toan ser jag Anton som ser lite spänd ut och när han säger: vårt flyg har blivit inställt. Och här började helvetet.
I Paris var flyget framflyttat 12 timmar fast det stod att det var inställt på tavlan. Då bokade de in oss på det som skulle gå 12 timmar senare vilket verkade vara samma som vi skulle åkt med kl11 och gav oss ett dagspass till ett hotell som var sunkit och intäkt. Men vi såg när vi kom till hotellet att de inte ändrade vår flight från Nairobi till Mombasa vilket gick samma tid från Paris som vi skulle lyfta från Nairobi. Så då fick vi åka tillbaka till flygplatsen och stå i kö igen till air france help desk där de inte fattade så mycket men efter ca en timme totalt så var vi iaf inbokade på en flight från Nairobi till Mombasa dagen efter och den skulle vi ju hinna med. Vi inser att felet var att de i systemet inte ändrat ankomsttiden i Nairobi utan bara avgångstiden från Paris vilket gjorde att vår andra flight från Nairobi till Mombasa inte ändrades. Åker tillbaka till hotellet och sover 3 timmar och åker sen tillbaka till flygplatsen igen. Går igenom security och ser sen inte vår flight på tavlan. Frågar varför och får svaret att flighten är inställd. Jaha tänkte vi och fick återigen gå till air france. Återigen en timme infrustration och blev tillslut inbokad på en flight Paris - Abu Dhabi - Nairobi med Etihad Airways och sedan Nairobi - Mombasa med Kenya Airways men eftersom det är annat flygbolag måste vi hämta våra väskor och checka in på nytt. Dessutom hade vi inte fått några boardingcard utan bara en lång pappersremsa som var biljett och så fick vi gå till incheckningsdisken och få våra boarding card. När vi går till Bagage service och ska hämta väskorna får vi till svar att de ska komma om 40 minuter vilket de inte gör så då får jag gå tillbaka och fråga var fasen väskorna är. Nej då hade de missförstått nåt så då fick vi göra en bagage claim, alltså anmäla bagaget som lost och så får de skicka det senare. Sen var det bara att springa det fortaste till incheckningsdisken för att hinna få boardingcard men får då bara det för första flighten Paris - Abu Dhabi, de andra skulle vi få vid transfer desken i Abu Dhabi. Springer till gaten och allt är lugnt och skönt och vi sover typ hela vägen till Abu Dhabi. Vid transfer desken säger de att air france har fuskat eller gjort nåt fel när de utfärdat biljetterna så de kan inte ge oss några boarding cards. Vi får i panik leta efter air france telefonnummer som är öppet 24/7 och har en timme på oss att lösa det, annars kommer vi bli kvar på flygplatsen. Jag får lite panik men sen hittar Anton numret och jag ringer och får prata med någon amerikan som jobbar där och en timme innan flyget går får vi boarding cards för Abu Dhabi - Nairobi och Nairobi - Mombasa. Får springa och gå i fast track i säkerhetskontrollen och sen var allt lugnt efter det men vi var två slitna själar. Nu hoppas vi att bagaget kommer med flyget ikväll och att afrikanerna fixar att leverera bagaget till vårt hostel där vi bor vilket för övrigt verkar vara riktigt bra med en salig blandning av människor men majoritet lite hippies om man frågar Anton! Nu har vi precis ätit frukost efter att ha sovit i 11 timmar och nu ska vi se vad vi ska hitta på kommande dagar. Vi ska försöka få vara kvar här en extra natt och skippa en natt på nästa ställe nere i Diani Beach.  Men fy fan vilken resa!
Vi har ju inga kläder eller myggmedel eller så så vi stannade på en mataffär igår och köpte ett par trosor, ett par kalsonger och en duschkräm så blir vi i alla fall lite fräschare på ytan. Man kan fuska sig fräsch längre och bättre än man tror haha!  Oh well, nu är vi i alla fall här så "Hello Africa, tell me how you're doing!".
Frukost vid poolen

Baobabträd

Allt vi har just nu, flygplatsen i Nairobi