torsdag 5 mars 2015

Lazy days in the sun - och lite förkylning på det!

Igår kom vi till Unawatuna, vårt tredje stopp på Sri Lankas sydkust. Det är det mest turistiga stället vi hittills varit på, men det har sina fördelar det också! Det finns lite mer små butiker, det är lite mer liv och rörelse och lite mer konkurrens bland boenden och ställen att äta på. Här bor vi i ett enkelt rum med en jättestor dubbelsäng (jag kan ligga raklång med marginal åt alla håll!), superbra stranden och vi har till och med havsutsikt! För 200 kronor per natt. Runt hörnet har vi hittat ett kanonmysigt fik där vi ätit frukost och nu i eftermiddag kalasat på brownie, morotskaka och kaffe - sjukt gott! Vi har en liten rutin nu för tiden, vi äter efterrätten före vi äter middagen, kan vara det bästa med att va vuxen faktiskt.

Sedan sist då. Efter Ella skulle vi åka buss ner till Tissa för att åka på safari i Yala nationalpark. Det var en timme tills bussen skulle gå och få började en gammal gubbe prata med oss. Rätt var det var kom det en bil och det visade sig att han som körde den bilen skulle till Galle så vi kunde åka med, men för er pris såklart! Vi betalade honom 200kr så åkte vi direkt till Tissa. Vi kom till vårt guesthouse vi sett ut och de hade fina rum lediga för en billig peng, och vi hann dessutom med safari på eftermiddagen redan eftersom det gick så snabbt när vi fick skjuts! Ibland är det värt att betala lite extra för att det ska gå fort, även om vi har en lång semester. Det var väl inte direkt så mycket djur att jubla över på safarin med jag tycker ju alltid det är kul att spana in all natur och den var fin om inte annat. Förresten hade vi två fladdermöss i vårt rum när vi kom hem från safarin, och jag kan ju säga att alla som undrar om Anton är en man eller mus när det gäller såna där saker. Det är inte det första i alla fall, jag skrattade så att jag grät när han snabb som blixten pep ut ur rummet för att han tyckte de var så äckliga!

På morgonen när vi vaknat och ätit frukost så tog vi bussen till Tangalle, vårt första stopp på sydkusten. Den busschauffören alltså, han trodde ta mig tusan att det var en racerbil han körde för han låg konstant på omkörning! Men vi kom fram till slut, och hoppade in i en tuktuk. Vi hade sett ut ett ställe i Lonely planet så vi åkte dit men stranden var inte så bra där så vi (eller snarare jag.. Igen!) nappade på chaufförens tips om att han visste en mysig cabana nära stranden för 2500rs (ca 160kr) vid Goyambokkastranden. Den stranden visade sig vara längre bort än vi trodde och medans vi åkte så blev Anton något irriterad på mig för att jag återigen var lite spontan och vara säger: japp, det kan vi titta på! Så jag lovade att det var sista gången.. Men när vi kom fram var det jättebra! En liten stig ner till finaste stranden, och ett alldeles eget litet hus med uteplats. Vi fick både frukost och middag serverad vid vårt hus, mysigt!

Efter två nätter i Tangalle tog vi en tuktuk till Mirissa, andra hoppet på sydkusten! Han som körde kände någon så fast att jag lovat så kollade vi in det stället ändå, och det var faktiskt jättefint. Egen veranda med bord och stolar, och stranden på andra sidan vägen! Andra kvällen började jag känna mig hängig och jätteförkyld. Proppade i mig Ipren och nässpray och somnade halv tio. Sov till åtta och kände mig överkörd av ett tåg! Tog en tuktuk igen till Unawatuna, kände inte för att sitta på en buss när jag var dålig. Så gårdagen spenderades i skuggan under ett parasoll vilket var välbehövligt. I morse när jag vaknade kände jag mig som en ny människa vilket Anton under dagen har gått erfara! Pratat på i 2000, retats, skojat - hade ju en del att ta igen sen gårdagen.

Idag tog vi en tur till Galle och kollade in det holländska fortet där, det var en bra utflyktsdag men väldigt väldigt varmt! Imorn åker vi vidare till Hikkaduwa, nu är det bara fyra nätter kvar tills vi åker till Maldiverna. Buhu, tiden går för fort!!

Unawatuna

Unawatuna

Vårt rum och STORA säng i Unawatuna

Utsikt från vår balle i Unawatuna

One coconut a day keep the doctor away!

Vårt fina boende i Mirissa

Mirissa

Mirissa

Mirissa by night

Seafood night!

Mirissa

Mirissa

Bästa stolen ever tycker Anton!

Tangalle

Tangalle

Tangalle

Mangrove cabanas Tangalle

Ris och curry vid vår canana!

Vår mysiga cabana

Tangalle




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar