tisdag 10 december 2013

Paradiset!

Nu är vi i Bamako, Malis huvudstad. Jag tror vi har kommit till paradiset, riktig dusch och toalett - och till och ned wifi! Efter två nätter med bushcamp och tre dagar utan dusch och en temperatur i bussen på si sådär 38 grader var det helt fantastiskt att få duscha. När jag tvättade mitt hår var vattnet alldeles brunt, ni kan ju tänka er hur fräscha vi har varit!

Det har hänt en hel del sen sist, några som blivit magsjuka, en av den värre sorten, men jag har klarat mig med mest ont i magen. Men när den väl krampar så gör det in i helsike ont. Siktar på att det snart går över! När vi skulle köra över gränsen Gambia - Senegal så fick vi köra tillbaka två km på en asdålig grusväg med 40 grader i bussen för att de vid stoppet innan tydligen skulle stämpla i våra pass. Och igår när vi kom till Maligränsen tog det tvärstopp. Det visade sig att det var kö för att få komma in och den kön var åtta kilometer lång! Dock så var det lastbilar som stod där för tydligen så tar det tid att tulla in deras last, de kan få stå där i flera veckor. Folk hade hängt upp kläder på tork och stod o tvättade lastbilarna. Isabell (reseledaren) och Bengt (busschauffören) gick i alla fall ut för att de vad som stod på, och tillbaka kom bara Isabell. Bengt hade fått åka med nån på motorcykel för att se om vi kunde ta en genväg. Han kom tillbaka och vi fick åka bakom motorcykeln, hela vägen förbi kön och fram till gränsen. Till slut kom vi över gränsen och fick bushcampa på en parkering bredvid militärpolisen, inte så mysigt med skönt att vi kom över! Idag vi kört buss i över 15 timmar så nu är vi rätt trötta. Bensintanken lossnade när vi stannade för lunch, men det fixade bästa Bengt till såklart!

Imorgon ska vi göra Bamako och förmodligen dricka lite öl och gå ut och klubba, härligt! Nu ska jag sova, är sjukt trött! Allt bra med er därhemma hoppas jag? :)

8 kommentarer:

  1. Drick lite öl och tänk vad du får uppleva Jossan,skönt att få tvätta håret för dig ha en fortsatt skön resa och det är jätte kul att få läsa vad du får vara med om puss o kram
    Marina

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra från dig. Problemen ni haft är ju av den art du beskrev skulle komma Var rädd om dig kram mormor/morfar

    SvaraRadera
  3. åh Gumman! vad skönt att höra av dej!!! och vilken häftig resa det blir....ska bli så kul att höra allt och se dina kort! Jag längtar till den 4 jan men det vet jag att du inte gör :)) Här är allt bra;lite julstök på gång.....vi rullar köttbullar för fullt nu,jag sparar några åt dej tills du kommer hem! pussar o kramar i massor fr Mamman:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha det så gott. Vi tycker det är spännande läsa om din resa. Tendaba känner vi till. Sköt om dej.
      Kram från oss i Axsjö

      Radera
  4. Hej Jag är hos BoB fikar o har det gott. Hoppas allt är ok med dej.
    Många kramar från oss BoBoT o Kolan

    SvaraRadera
  5. Kul att höra om allt du har för dig där borta. Hoppas du har det superbra! :) Du är såklart saknad av oss i Karlstad. Vi ses om inte allt för lång tid :)

    SvaraRadera
  6. Åh Jossan , nu har jag äntligen hittat hit :) Så kul att läsa att du har det bra,, vilken resa , vilka upplevelser du kommer ha med dej hem ! Vi längtar efter dej och speciellt nu till Jul, Vi har precis varit och ätit Julbord med Mormor o Morfar , Carina o Kenneth, vi saknande dej förstås ! . Sköt om dej nu och njut så mycket du kan, vi ses 5/1 Kram från Moster, PA, Viktor o Adam

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra ifrån dig. Vi har nu Julen bakom oss och våra tankar är ofta hos Dig. Vi förstår att det här en upplevelse över förväntan men vi blir jätteglada när du är hemma igen. Vi verkar inte få någon vit 2014 heller det bara regnar och blåser. Njut av den sista dagarna !!!! 1000 kramar mormor /morfar

    SvaraRadera